Superlab

Kan du förvandla galna innovativa idéer till en framgångsrik affärsmodell? Frågar man Jenny och Niklas Madsen på idélaboratoriet Superlab så är det absolut fullt möjligt. Företaget ägnar nästan hälften av sin arbetstid åt att utmana och utveckla sina egna idéer. 2017 släppte de en forskningsbaserad bok om hur man har roligt på jobbet – trots att de själva hade definierat att ingen läser böcker längre. Det visade sig vara ett genidrag. Företaget går tillbaka till 2004 där allt började som en enkel designbyrå grundad av Niklas Madsen. 2012 uppgavs ett forskningsprojekt med namnet "Superlab" mellan designern Niklas Madsen och en psykologstudent från Lunds universitet. Målet var att studera effekten av lek på jobbet och hur det påverkar våra möten och dagliga sysslor. Vad var effekten av att lägga till lek till din seriösa verksamhet? Kombinationen av praktiskt kunnande om att designa exceptionella kontor och den vetenskapliga forskningen om mänskligt beteende visade sig vara en spännande mix. Intresset för projektet och dess forskning började växa och snart ville företag, organisationer och kommuner anlita Superlab. 2014 fick designföretaget ett nytt varumärke som Superlab. Ett experimentellt designlaboratorium med huvudmålet att studera framtidens arbetsplats och morgondagens möbeldesign.

Under 2016 samlade Superlab all deras kunskap, samlade forskningsstudier och startade resan med att skriva en bok - "Lekfullt kontor, framtidens kontorsfilosofi som kommer att göra anställda till anställda". Boken och dess filosofi har utvecklats och samarbetats av läkare, forskare, psykologer, inredningsarkitekter, produktutvecklare, konstnärer, arkitekter, filosofer, trädgårdsodlare, datatekniker, nördar och programmerare med mångårig erfarenhet. Boken är därför ingen vild gissning eller någon slumpmässig förutsägelse. Det är en noggrant sammanställd samling av forskning, observationer, intervjuer och mycket erfarenhet. Den intensiva processen att skapa boken satte igång och pågående utveckling av forskning och en jakt på att försöka förstå "vad är nästa?" ". Föreläsningar och uppdrag från företag runt om i världen som Google, Facebook / Instagram, IKEA, Citrix System, Resurs Bank, yA Bank, Solid Insurance, Castellum Real Es tate, E.on, Skanska, Offecct, Swedese, Montana, Edsbyn Senab, Business Arena Stockholm, Salone de Mobile Milan, Stockholm Furniture Fair ect

Ett multidisciplinärt, experimentellt forsknings- och designlaboratorium som utvecklar digitala, fysiska och mentala världar. Vi hjälper företag och organisationer att transformera sitt varumärke, sina produkter och tjänster så att de är förberedda för framtiden. Vårt mål är att tänja på gränserna för en bättre hållbar och cirkulär värld, på alla sätt. Vi är din externa FoU-avdelning på steroider.